• A-
    A+
  • Людям із порушенням зору
  • Українською
  • English
Публічні закупівлі в Норвегії
Опубліковано 22 січня 2024 року о 00:29

Ринок державних закупівель Норвегії

Річний обсяг ринку державних закупівель в Норвегії є достатньо великим, він становить понад 500 млрд. норвезьких крон (43 млрд. дол. США). Норвезьке законодавство про державні закупівлі базується на низці директив ЄС, які Норвегія  імплементувала у 2017 році у рамках Угоди про європейський економічний простір (ЄЕП). Двома найбільш важливими законодавчими актами у сфері державних закупівель є Закон про державні закупівлі (встановлює загальні принципи) та Положення про державні закупівлі (визначає більш детальні правила для кожного сектора).

Норвезьке законодавство про державні закупівлі застосовується до закупівель товарів і послуг в більшості галузей та охоплює як великі будівельні проєкти, так і закупівлі найменшого спеціалізованого медичного обладнання. В державних тендерах можуть брати участь норвезькі та іноземні компанії. Повідомлення про проведення тендерів публікуються в норвезькій онлайн-базі даних про державні закупівлі Doffin, а щодо великих контрактів вартістю вище порогових значень ЄС – в європейській онлайн-базі даних Tenders Electronic Daily (TED).

Порогові рівні ЄС для обов'язкових процедур закупівель відповідно до єдиних правил ЄС для:

• товарів та послуг: від 144 000 євро,

• будівельних робіт: від 5 548 000 євро,

• соціальних та медичних послуг: від 400 000 євро,

• інших специфічних послуг: від 300 000 євро,

• концесій (послуги та роботи): від 500 000 євро.

Всі контракти на постачання, роботи або послуги з оціночною вартістю вище 1,3 млн. норвезьких крон (113 тис. дол. США) публікуються в норвезькій базі даних. Для всіх контрактів з оціночною вартістю вище порогових значень ЄС публікація повинна бути зроблена в TED. Щоб знайти відповідні контракти, необхідно виконати пошук вручну або підписатися на отримання повідомлень електронною поштою для певних типів ключових слів або кодів CPV (система класифікації, розроблена Європейським Союзом для забезпечення чіткого і правильного маркування опублікованих контрактів).

Нові національні правила, що регулюють всю сферу державних закупівель, нижче порогових значень ЄС були створені одночасно з імплементацією відповідних директив ЄС в норвезьке законодавство в 2017 році. Національні правила містять менше вимог та передбачають більше можливостей для діалогу під час проведення тендеру. Водночас, вони базуються на тих самих принципах, шо і правила ЄС. Основні принципи державних закупівель – конкуренція, принцип рівності, передбачуваність, верифікація та пропорційність. Зазначені принципи активно використовуються під час тлумачення законодавства.

Відповідно до законодавства Норвегії про державні закупівлі, всі контракти на суму нижче 100 тис. норвезьких крон (близько 9 тис. дол. США) звільнені від дії Закону про державні закупівлі та Положення про державні закупівлі.

Для контрактів на суму від 100 тис. до 1,3 млн. норвезьких крон (113 тис. дол. США) застосовується тільки Закон про державні закупівлі. Це означає, що такі контракти можуть бути укладені відповідно до загальних принципів, викладених у зазначеному законі. Публікація оголошень про закупівлі для контрактів з оціночною вартістю менше 1,1 млн. норвезьких крон не є обов'язковою. Разом з тим, українські компанії можуть бути запрошені до участі у таких тендерах. Для цього рекомендується підвищувати обізнаність норвезьких ділових кіл про потенціал українських компаній через участь у відповідних виставках, організацію стендів, презентації продуктів потенційно зацікавленим норвезьким діловим колам, розсилку брошур та маркетингових матеріалів.

Для купівлі товарів, послуг або робіт на суму, що перевищує 1,3 млн. норвезьких крон, існують свої особливості. Назва цього конкурсу норвезькою мовою «tilbudskonkurranse» (конкурсні торги). Відповідний контракт публікується шляхом внесення повідомлення в національну базу даних щодо державних закупівель www.doffin.no, а як саме замовник планує провести конкурс, зазначається в конкурсній документації. Основна особливість полягає в тому, що замовник, якщо вважатиме за необхідне, може попередньо обговорити з учасниками всі аспекти поданої тендерної пропозиції, включаючи ціну, технічні характеристики тощо. Тому важливо перевірити, чи передбачається проведення процедури переговорів.

Якщо процес розділений на етап попереднього кваліфікаційного відбору і етап безпосередньо конкурсу, обов'язково необхідно перевірити, чи зазначено це у відповідному оголошенні про проведення тендеру, оскільки за результатами попереднього відбору може бути запрошено лише декількох постачальників. Якщо відповідна оцінка учасників все-таки буде проведена під час попередьного кваліфікаційного відбору, рекомендується заздалегідь оптимізувати документацію згідно з  зазначеними критеріями оцінки.

Ще однією з особливостей ринку державних закупівель Норвегії є те, що останнім часом приділяється підвищена увага використанню державних закупівель у рамках досягнення екологічних цілей. Станом на сьогодні норвезька влада працює над підвищенням стійкості своєї системи закупівель за допомогою спеціального плану дій щодо збільшення частки екологічно чистих та інноваційних державних закупівель. Так, найбільш економічно вигідний тендер повинен враховувати не лише ціну та мінімальні вимоги пропозиції, а й інші аспекти якості, які можуть мати відношення до навколишнього середовища. Це варто враховувати українським компаніям під час прийняття рішення щодо участі у відповідних тендерах з метою належного виконання усіх вимог щодо оформлення та подачі пропозиції.

Варто також зазначити, що в Норвегії передбачена можливість поставити запитання по суті проведення тендеру, тлумачення документів тощо до завершення кінцевих термінів подачі тендерної документації. Всі питання та відповіді, отримані від потенційних учасників тендеру, публікуються у відповідному розділі онлайн-бази. Для більшості тендерів Єдиний європейський документ про закупівлі (ESPD) використовується як попередній спосіб заявити, що той чи інший постачальник відповідає вимогам замовника.

Важливо також враховувати, що, як правило, всі тендери для норвезького державного сектора подаються норвезькою мовою, що в свою чергу ускладнює подачу документів для міжнародних постачальників. У європейській онлайн-базі даних TED всі повідомлення про норвезькі тендери розміщуються англійською мовою, однак закупівельна документація також завжди публікується норвезькою мовою. Повідомлення в норвезькій онлайн-базі даних Doffin публікуються виключно норвезькою мовою. Більш того, як правило, вся документація для участі у тендерах для норвезького державного сектору повинна подаватися норвезькою мовою.

З урахуванням зазначеного мовного чинника, українським компаніям, зацікавленим в участі у відповідних тендерах, рекомендується знайти партнера в Норвегії (це може бути одна з консалтингових компаній), що спеціалізується на закупівлях як у приватному, так і в державному секторі та вільно володіє норвезькою мовою для підготовки необхідної документації з урахуванням національної специфіки проведення тендерів. У разі необхідності, Посольство України в Норвегії готове надавати сприяння українським компаніям у пошуку такого партнера.

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux